صفحه اصلی | Persian | کار دکتر شهید | اعلامیه‌های مطبوعاتی | درخواست کارشناسان سازمان ملل برای آزادی فوری رهبران کلیدی اپوزیسیون در‌آستانه انتخابات ریاست جمهوری

درخواست کارشناسان سازمان ملل برای آزادی فوری رهبران کلیدی اپوزیسیون در‌آستانه انتخابات ریاست جمهوری

(c) UN Photo (c) UN Photo

ژنو (۲۳ بهمن ۱۳۹۱) – در دومین سالگرد بازداشت خانگی، گزارشگر ویژه درمورد وضعیت حقوق بشر در ایران، گزارشگر ویژه حقوق آزادی اجتماعات مسالمت آمیز و تشکلها، رییس-گزارشگر کارگروه در مورد بازداشتهای خودسرانه، در خواست آزادی فوری دو رهبر کلیدی اپوزیسیون در ایران میر‌حسین موسوی، مهدی کروبی و اعضای خانواده آنها شدند

گزارشگران ویژه همچنین درباره بازداشت دو دختر آقای موسوی خانم زهرا موسوی و خانم نرگس موسوی که بنا به گزارش‌ها امروز پس از اینکه علیه بازداشت خانگی والدین خود صحبت کرده‌اند بازداشت شده‌اند ابراز نگرانی کردند.

احمد شهید گزارشگر ویژه درمورد وضعیت حقوق بشر در ایران گفت «من به دولت ایران اصرار می‌کنم که دو رهبر اپوزیسیون و اعضای خانواده آنها را فورا و بدون قید و شرط آزاد کرده و به تمامی محدودیت‌ها برای حرکت و فعالیت‌های قانونی محافظت شده آنان پایان بدهند»

کاندیداهای پیشین انتخابات ریاست جمهوری، مهدی کروبی و میر‌حسین موسوی به همراه همسر خود زهرا رهنورد از فوریه۲۰۱۱ تا حد زیادی «بدون وسایل ارتباطی» در خانه‌های خود نگه داشته شده‌اند. آنها دو سال قبل، پس از برگزاری یک راهپیمایی برای هبستگی با تظاهرکنندگان در مصر که از مقامات در خواست مجوز نیز کرده بودند بازداشت شدند.

آقای شهید گفت «به عنوان یک عضو میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی دولت ایران موظف به حفظ‌ آزادی‌های مدنی تمام شهروندان خویش است، از جمله حقوق محافظت در برابر بازداشت خودسرانه (ماده ۹)، آگاهی از هرگونه اتهام بر علیه آنها، دسترسی داشتن به وکیل، و مواجهه با دادگاهی مستقل و بی‌طرف.»

در روز ۸ شهریور ۱۳۹۱، کارگروه بازداشت خودسرانه اظهار نظر خود را در مورد این پرونده تصویب کرد و این بازداشت را خودسرانه پیدا کرد. الحاجی ملیک ساو گفت «از زمان بازداشت آنها هیچ کدام از این افراد به جرمی متهم نشده‌اند و یا به پیش قاضی برده نشده‌اند برای به چالش کشیدن قانونی بودن بازداشت آنها». «این نقض تعهدات بین المللی و قوانین ملی ایران است که مقرر می‌دارد هیچ شخصی نباید مورد دستگیری یا بازداشت خودسرانه قرار بگیرد.»

گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره حقوق آزادی اجتماعات مسالمت آمیز و تشکلها ماینای کیای دوباره به مقامات ایران تعهدات بین‌المللی‌ آنها را برای محافظت از آزادی اجتماعات مسالمت آمیز، تشکلها و بیان را یادآوری کرد. «چنین حقوقی از اجزای اساسی مردم‌سالاری است و همه‌ی اینها در بستر انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو که در ژوئن آینده برگزار می شود بیشتر ارتباط پیدا می‌کند. بسیار مهم است که به اعضا جامعه مدنی، از جمله رسانه‌ها و مدافعان حقوق‌بشر، به علاوه کنشگران سیاسی فضای بیشتری داده شود برای استفاده از این حقوق» آقای کیایی اضافه کرد.

در این زمینه گزارشگران ویژه همچنین به دولت ایران اصرار کردند که صدها زندانیان عقیدتی دیگر را که در زندان باقیمانده‌اند برای استفاده صلح آمیز آنها از حق آزادی عقیده و بیان، یا آزادی تشکل و تجمع را آزاد بکند.

آقای شهید در پایان گفت «من از دولت درخواست می‌کنم که فضای باز و شفاف را برای انتخابات تسهیل بکنند از طریق آزادی رهبران اپوزیسیون و اجازه دادن به رسانه‌ها برای گزارش دادن به صورت مستقل و موثر، بدون اینکه مورد آزار و اذیت،تهدید یا دستگیری قرار بگیرند. ادامه این نوع محدودیت‌ها باعث تضعیف شدن شمول و عدالت انتخابات آینده ریاست جمهوری می‌شود.»

 

http://www.ohchr.org/EN/NewsEvents/Pages/DisplayNews.aspx?NewsID=12981&LangID=E

 

به اشتراک بگذارید: Post on Facebook Add to your del.icio.us Digg this story StumbleUpon Twitter
  • ارسال به دوستان ارسال به دوستان
  • نسخه چاپی نسخه چاپی
  • نسخه ساده نسخه ساده