صفحه اصلی | Persian | کار دکتر شهید | اعلامیه‌های مطبوعاتی | کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل خواستار آزادی فوری برندگان جایزه ساخاروف شدند

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل خواستار آزادی فوری برندگان جایزه ساخاروف شدند

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل خواستار آزادی فوری برندگان جایزه ساخاروف شدند

ژنو (11 آبان 1391) – گروهی از کارشناسان مستقل سازمان ملل خواستار فوری آزادی نسرین ستوده، وکیل سرشناس حقوق بشر، و جعفر پناهی، فیلمساز برجسته بین المللی از زندان شدند. این دو اخیراً توسط اتحادیه اروپا برنده جایزه معتبر آزادی اندیشه ساخاروف شدند. 

احمد شهید، گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران گفت: «من بطور مخصوص نگران وخامت وضع سلامتی خانم ستوده که گزارش شده در پی اعتراض به وضعیت زندان و محدودیتهای اعمال شده نسبت به اعضای خانواده اش از 26 مهر ماه دست به اعتصاب غذا زده است می باشم». 

مارگارت سکاگ یا، گزارشگر ویژه وضعیت مدافعان حقوق بشر اضافه کرد: «حبس خانم ستوده و آقای پناهی که مشخصاً مرتبط با فعالیتهای ایشان در زمینه دفاع از حقوق بشر بوده است، نقض آشکار معیارهای بین المللی حقوق بشر می باشد. دولت ایران باید تمام تلاش خود را جهت تضمین آزادیهای اساسی تمام کسانی که در جهت حرمت حقوق بشر تلاش می کنند بکار گیرد.» 

فرانک لا رو، گزارشگر ویژه آزادی بیان و عقیده: «حبس آقای پناهی در پی اعمال حق آزادی بیان از طریق ساخت فیلم و فعالیت سیاسی مغایر با قوانین و معیارهای بین المللی است که اذعان می دارند هیچ فردی جهت بیانات مسالمت آمیز سیاسی خود مورد پیگرد قانونی قرار نمی گیرد.» وی تاکید کرد: «مقامات ایران باید تمام اقدامات لازم جهت تضمین آزادی بیان آحاد مردم ایران را فراهم سازند».

بر اساس گزارشها، در حال حاضر حداقل 32 وکیل و چندین مدافع سرشناس حقوق بشر مرتبط با کانون مدافعان حقوق بشر، که توسط برنده جایزه صلح نوبل شیرین عبادی تاسیس شده، در ایران بازداشت شده اند. آنها همچنین وکیل حقوق بشر محمد علی دادخواه را در شهریور ماه امسال بازداشت کردند تا نه سال حبس خود را سپری کند. 

گابریلا ناول، گزارشگر ویژه در امور استقلال قضات و وکلا تاکید کرد: «من بطور جدی این نگرانی را دارم که عملیات مداوم آزار و اذیت وکلای حقوق بشر تاثیر عمیقی بر عملکرد مناسب و استقلال نظام قضایی بگذارد چرا که این نیازمند آن است که وکلا قادر باشند بدون ترس، مانع، آزار، و هر نوع دخالت نابجایی به وظایف حرفه ای و دفاع از موکلین خود بپردازند.» 

خانم ناول گفت: «من بارها و بارها به مقامات ایرانی یادآور شده ام که وکلا نباید با موکلین خود و یا با اتهام آنها همسان گرفته شوند، و دیگر اینکه وکلا نباید نگران عواقب اقداماتی که در مسیر انجام وظایف حرفه ایشان انجام می دهند باشند.» 

کارشناسان مستقل سازمان ملل از مقامات ایرانی می خواهند که نسبت به وظایف و تعهدات بین المللی خود برای حفاظت و ترویج حقوق بشر، بویژه در زمینه آزادی بیان و عقیده پایبند باشند، و ما مجدداً درخواست خود را برای آزادی فوری خانم ستوده و آقای پناهی و دیگر وکلا و مدافعین حقوق بشر که به خاطر اعمال آزادی های مشروع خود زندانی شده اند بیان می داریم.  

پایان   

English

 

به اشتراک بگذارید: Post on Facebook Add to your del.icio.us Digg this story StumbleUpon Twitter
  • ارسال به دوستان ارسال به دوستان
  • نسخه چاپی نسخه چاپی
  • نسخه ساده نسخه ساده