صفحه اصلی | Persian | کار دکتر شهید | اعلامیه‌های مطبوعاتی | کارشناسان سازمان ملل خواستار تحقیقی مستقل و بی طرفانه در مورد مرگ یک وبلاگ نویس شدند

کارشناسان سازمان ملل خواستار تحقیقی مستقل و بی طرفانه در مورد مرگ یک وبلاگ نویس شدند

(c) UN Photo/Violaine Martin/Jean-Marc Ferré (c) UN Photo/Violaine Martin/Jean-Marc Ferré

ژنو (۲۵ آبان ۱۳۹۱) – امروز گروهی از کارشناسان سازمان ملل از حکومت ایران قویا خواستند تا در مورد مرگ ستار بهشتی،  وبلاگ نویسی که در دوران بازداشت جان باخت، تحقیقی مستقل و بی طرفانه انجام دهند. این کارشناسان مخصوصا بر تحقیق در مورد ادعای شکنجه شدن او تاکید کرده و خواستار علنی شدن نتیجه این تحقیق شدند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضع حقوق بشر در ایران، گزارشگر ویژه در مورد اعدامهای شتابزده و شکنجه و گزارشگر ویژه در مورد آزادی بیان از تصمیم مجلس و قوخ قضاییه ایران برای تحقبق در مورد مرگ ستار بهشتی در زمان بازداشت استقبال کرده و خاطر نشان کردند که در ایران  چند مورد از مرگ بازداشت شدگان بر اثر بدرفتاری، شکنجه، عدم رسیدگی پزشکی و بی توجهی گزارش شده است.
آقای بهشتی، وبلاگ نویسی۳۵ ساله که بر اساس شنیده ها در وبسایتش از حکومت ایران انتقاد کرده بود، در ۹ آبان ۱۳۹۱توسط پلیس اینترنت ایران (فتا) و بدون ارائه حکم دستگیر شد. او به بازداشتگاه کهریزک  منتقل شد و بر اساس گزارشها مورد بدرفتاری و شکنجه قرار گرفت. در ۱۶ آبان مسئولین زندان با خانواده آقای بهشتی تماس گرفته و از آنها خواستند برای تحویل گرفتن جسد او به زندان مراجعه کنند. هر چند جزییات مرگ او مشخص نیست، شنیده ها حاکی از این است که او در طی بازجویی در اثر شکنجه کشته شده است.  

احمد شهید، گرازشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضع حقوق بشر در ایران گفت: "هیج نوع اغماضی در مورد شکنجه پذیرفته نیست. تخقیق و اجرای عدالت در مورد افرادی که در چنین جنایت هولناکی دست داشته اند الزامی است، و در غیر این صورت فرهنگ عدم پاسخکویی اشاعه داده می شود."

این کارشناس خقوق بشر نگرانی شدید خود در مورد مرگ آقای بهشتی ابراز نمود و تاکید کرد: "مقامات ایرانی باید اطمینان حاصل کنند که اعضای خانواده قزبانیان می توانند از طریق مجاری حقوقی به احقاق حقوق خود بپردازند."
کریستف هینز، گزارشگر ویژه در مورد اعدامهای فرا قضایی، شتابزده و خودسرانه، گفت: "هر گاه فردی در اثر جراحات  وارده در هنگامی که تحت بازداشت بوده فوت می کند فرض بر مسئول بودن دولت است. " این کارشناس همچنین اضافه کرد: " تحقیق در مورد مواردی که وقوع شکنجه مطرح شده است می تواند از تکرار موارد مرگ در حین بازداشت پیشگیری کند. این تحقیقات باید مطابق معیارهای بین المللی حقوق بشر باشد. از جمله این معیارها می توان به "اصول سازمان ملل در مورد پیشگیری موثر و تحقیقات در مورد اعدامهای فرا قضایی، خودسرانه و شتابزده" اشاره کرد. همچنین اقدام سریع برای مقابله با فرهنگ عدم پاسخگویی، که چنین جنایاتی را تشویق می کند، می تواند به پیشگیری از مرگ در هنگام بازداشت کمک نماید."
خوان ئی. مندز، گزارشگر ویژه در مورد شکنجه و دیگر رفتارها و مجازاتهای بی رحمانه، غیر انسانی، و تحقیر آمیز، تاکید کرد که موازین بین المللی حقوق بشر شکنجه را اکیدا منع می کند و از حکومت ایران قویا درخواست کرد " تا اطمینان حاصل کند که در همه مواردی که وقوع شکنجه و رفتارهای بی رحمانه، غیر انسانی و تحقیر آمیز در بازداشتگاهها مطرح شده است تحقیق انجام شود و مجرمان مجازات شوند." 

این گروه از کارشناسان مستقل سازمان ملل همچنین از دولت ایران خواستند که خبرنگاران و وبلاگ نویسانی که بر خلاف مواد ۹ و ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی زندانی شده اند را آزاد کرده و به آنها اجازه دهد در روند موثر  دادرسی به احقاق حقوق خود بپردازند.

فرانک لارو، گزارشگر ویژه ترویج و حفاظت از حق آزادی بیان و عقیده، مسئولیتهای مقامات ایرانی در رابطه با احترام کامل به حق آزادی بیان بر اساس تعهدات بین المللی ایران را  یاد آور شد و ابراز داشت: "خبرنگاران و وبلاگ نویسان حکمهای سنگین زندان دریافت کرده اند، و این حکمها در دادگاههایی صادر شده است که در آنها متهمین از روند عادلانه دادرسی و محاکمه عادلانه برخوردار نبوده اند. این حکمها نمایانگرابعاد وسیعتر محدودیتهای شدید در مورد آزادی بیان و عقیده است."

 

کارشناسان حقوق بشر از ایران قویا خواستند "تا اطمینان حاصل کند که آزادی بیان و عقیده در رسانه های مستقل تضمین شده و خیرنگاران و وبلاگ نویسان بتوانند بدون مزاحمت و آزار به وظایف شغلی خود بپردازند."

به اشتراک بگذارید: Post on Facebook Add to your del.icio.us Digg this story StumbleUpon Twitter
  • ارسال به دوستان ارسال به دوستان
  • نسخه چاپی نسخه چاپی
  • نسخه ساده نسخه ساده