صفحه اصلی | Persian | کار دکتر شهید | اعلامیه‌های مطبوعاتی | نگرانی کارشناسان سازمان ملل در امور ایران و آزادی مذهبی در مورد وضعیت اقلیتهای مذهبی در کشور

نگرانی کارشناسان سازمان ملل در امور ایران و آزادی مذهبی در مورد وضعیت اقلیتهای مذهبی در کشور

(c) UN Photo/Paulo Filgueiras/Evan Schneider (c) UN Photo/Paulo Filgueiras/Evan Schneider

ژنو (30 شهریور 1391) – گزارشگران ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، احمد شهید، و آزادی مذهب و عقیده، هینر بیلفیلد، آزادی شبان مسیحی محکوم به ارتداد را گرامی داشته، اما نگرانی عمیق خود را از بازداشت و حبس صدها مسیحی در طی چند سال گذشته ابراز می دارد. خواسته آنان از مقامات [ایران] این است که «نگرانی رو به افزونی که بر بسیاری از کلیساها، بویژه کلیساهای خانگی تبشیری پروتستان اثر گذاشته را بردارند.»

گزارشگر ویژه در امور ایران تبرئه و نتیجتاً آزادی شبان مسیحی یوسف ندرخانی از زندان که در اوایل این ماه صورت گرفت را گرامی داشت. ندرخانی سه سال را به خاطر اتهامی که، از نظر او، مجازاتی برای آن در قانون مجازات اسلامی در نظر گرفته نشده، در زندان گذراند.

کارشناس حقوق بشر گفت: «با فرمان آزادی شبان مسیحی ندرخانی توسط مقامات قضایی ایران، حال این سوال ایجاد شده که چرا وی سه سال را ظاهراً به خاطر انجام مناسک مذهبی خود، که این حق در قانون اساسی خود ایران و در میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی (که ایران در سال 1354 آنرا پذیرفته است) نیز تضمین شده در زندان گذرانده است.»

آقای ندرخانی در یک خانواده مسلمان متولد شده و در سن 19 سالگی به مسیحیت گرویده و عضو کلیسای پروتستان در رشت گردیده است. وی در آبان 1388 به جرم ارتداد بازداشت شد. ایشان در شهریور 1389 در پی محاکمه ای که بر اساس نظر گزارشگر ویژه، حداقل تضمین های دادرسی و رعایت مراحل قانونی در آن به درستی اعمال نشده بود مجرم شناخته شده و به جرم ارتداد و تبشیر مسیحیت به اعدام محکوم شد.

این حکم در دیوان عالی کشور تایید شد تا وی با طناب دار آویخته شود مگر آنکه وی مسیحیت را انکار کند. در شهریور 1391 مقامات قضایی ایران اتهام شبان مسیحی ندرخانی را به «تبشیر مسلمانان»، و حکم وی را نیز به سه سال زندان که وی آنرا پیش از این گذرانده بود کاهش دادند.

آقای شهید بر اساس مصاحبه های خود وی و همچنین گزارشهای بسیاری از سازمانهای غیر دولتی، تخمین می زند که از خرداد 1389 بیش از 300 مسیحی در کل کشور بطور خودسرانه بازداشت و زندانی شده، و حداقل 41 نفر بطور میانگین از یک ماه تا بیش از یک سال را غالباً بدون اتهام رسمی در بازداشت به سر برده اند.

کارشناس مستقل گفت: «بسیاری از دیگر مسیحیان ظاهراً به دلیل انجام آزادانه مناسک مذهبی خود در بازداشت به سر برده اند.» وی اشاره کرد که «کلیساها بطور ناروایی زیر فشار مداوم هستند تا عضویت اعضای خود را گزارش کنند، بطوری که به نظر می رسد این تلاشی برای فشار و بعضاً هم حتی بازداشت نوکیشان مسیحی می باشد. این در حالی است که اصول 13، 14، و 26 قانون اساسی ایران حقوق مسیحیان و دیگران را محترم می شمارد.»

آقای بیلفیلد، گزارشگر ویژه آزادی مذهبی: «ایران که دارای چارچوب قانونی اصولی است و حق آزادی مذهبی مسیحیان به عنوان یک گروه را تضمین کرده است، باید اطمینان دهد که این حق در عمل هم به ایشان اعطا بشود.» آقای بیلفیلد اشاره کرد که «حق تغییر مذهب در این مبحث، بخش جداناپذیری از آزادی مذهب یا عقیده می باشد چنانکه در اعلامیه جهانی حقوق بشر و در میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی هم تصریح شده است.»  

گزارشگر ویژه در امور ایران تاکید کرد که بازداشت و پیگرد قانونی افرادی که به خاطر مسائل مذهبی انجام می شود مغایر حفظ حقوق لحاظ شده اقلیتهای مذهبی در قانون اساسی ایران و تخطی از تعهدات ایران در میثاق بین المللی، بویژه در رابطه با احترام به آزادی مذهب و عقیده و آزادی بیان و اجتماع می باشد.

آنها اظهار داشتند: «پرونده تمام افراد بازداشت شده و تحت پیگرد قانونی قرار گرفته شده با اتهامات مرتبط با حق آزادی مذهب و عقیده باید مورد بررسی دقیق و مستقل قرار بگیرند. هیچ فردی نباید به خاطر برخورداری صلح آمیز از حق آزادی مذهب و عقیده، بیان و اجتماع مورد بازداشت قرار بگیرد.

گزارشگر ویژه در امور آزادی مذهب همچنین خواستار حفظ حقوق دیگر اقلیتهای مذهبی همچون بهائیان، یارسان، دراویش، و دیگر مذاهب، اعتقادات یا باورهایی که در قانون اساسی ایران به رسمیت شناخته نشده اند می باشد.

آقای شهید در گزارشهای* خود به مجمع عمومی سازمان ملل و شورای حقوق بشر سازمان ملل نگرانی عمیق خود را نسبت به نقض حقوق مسیحیان، بهائیان و دیگر اقلیتهای مذهبی در ایران ابراز داشته است.

 

 

English 

 

 

 

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید: Post on Facebook Add to your del.icio.us Digg this story StumbleUpon Twitter
  • ارسال به دوستان ارسال به دوستان
  • نسخه چاپی نسخه چاپی
  • نسخه ساده نسخه ساده