صفحه اصلی | Persian | کار دکتر شهید | اعلامیه‌های مطبوعاتی | درخواست کارشناسان سازمان ملل متحد از ایران برای توقف فوری دستگیری روزنامه‌نگاران و آزادی بازداشت‌ شدگان

درخواست کارشناسان سازمان ملل متحد از ایران برای توقف فوری دستگیری روزنامه‌نگاران و آزادی بازداشت‌ شدگان

 (c) UN Photo/Eskinder Debebe (c) UN Photo/Eskinder Debebe

ژنو (۱۷ بهمن ۱۳۹۱) – گروهی از کارشناسان مستقل حقوق بشر سازمان ملل متحد* روز دوشنبه با فراخوانی از دولت ایران  خواستار توقف فوری موج اخیر دستگیریهای گروهی روزنامهنگاران و آزادی آنهاییکه در حال حاضر دربازداشت به سر می برند  شدند.

هفته گذشته، نیروهای امنیتی به دفتر پنج روزنامه یورش بردند و حداقل ۱۷ روزنامهنگار که اکثریت آنها برای خبرگزاریهای مستقل کار میکنند را دستگیر کردند. حکمهای دستگیری و احضاریه برای چندین نفر دیگر صادر شده است. پیش از دستگیریهای اخیر، بیش از ۴۰ روزنامهنگار دیگر ایرانی در  زندان بودند.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد گفتند، "موج اخیر بازداشتهای روزنامهنگاران فقط به خاطر انجام وظایف حرفهای خود، نقض آشکار تعهدات ایران تحت قوانین بین المللی حقوق بشر است."

این گروه از کارشناسان حقوقی بر نگرانی خود از این که ۱۷ دستگیری انجام شده تا کنون بخشی از کمپینی بزرگتر برای سرکوب روزنامه‌نگاران مستقل و خبرگزاری‌ها در داخل ایران به اتهام همکاری با خبرگزاری‌های خارجی و سازمان‌های حقوق بشری 'ضد انقلاب' باشد تاکید کردند. کارشناسان حقوق بشر گفتند: "حق ارتباط برقرار کردن با سازمان‌های بین المللی، از جمله آنهایی که غیر دولتی هستند، بخشی بنیادین از حق آزادی بیان می‌باشد و استفاده از چنین اتهاماتی برای انجام دستگیریهای های گروهی برخلاف تعهدات ایران به قوانین بین المللی حقوق بشر می‌باشد".

 کارشناسان حقوق بشر گفتند، "این ناراحت کننده است که از دستگیری‌های گروهی و بازداشت برای تلافی علیه به کار بردن حق آزادی بیان استفاده می‌شود. روزنامه‌ نگاران باید امکان سخن گفتن و نوشتن بدون ترس از آزار و اذیت، دستگیری وارعاب را داشته باشند"

کارشناسان اخطار دادند که "در آستانه انتخابات ژوئن ۲۰۱۳ ، بازداشت های اخیر ممکن است باعث اجرای خودسانسوری ومحدودیت شدید آزادی عقیده و بیان در لحظه‌ای کلیدی از توسعه سیاسی ایران بشود."

*گزارشگر ویژه در مورد آزادی عقیده و بیان، رییس-گزارشگر کارگروه در مورد بازداشتهای خودسرانه، گزارشگر ویژه در مورد مدافعان حقوق بشر و گزارشگر ویژه درمورد وضعیت حقوق بشر در ایران

 

به اشتراک بگذارید: Post on Facebook Add to your del.icio.us Digg this story StumbleUpon Twitter
  • ارسال به دوستان ارسال به دوستان
  • نسخه چاپی نسخه چاپی
  • نسخه ساده نسخه ساده