صفحه اصلی | Persian | کار دکتر شهید | در خبرها | انتقاد احمد شهید از اعدام‌ها و نقض حقوق زنان و اقلیت‌ها

انتقاد احمد شهید از اعدام‌ها و نقض حقوق زنان و اقلیت‌ها

انتقاد احمد شهید از اعدام‌ها و نقض حقوق زنان و اقلیت‌ها

مردمک

۰۲ آبان ۱۳۹۱

احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، روز دوشنبه، اول آبان در سمیناری در نیویورک متشکل از دیپلمات‌ها، روزنامه‌نگاران و کارشناسان از تداوم نقض حقوق بشر در ایران سخن گفت.

او که چهارشنبه این هفته گزارش جدید خود پیرامون وضعیت حقوق بشر در ایران را به مجمع عمومی‌ سازمان ملل تحویل می‌دهد، در مورد برخی‌ موارد ذکر شده در آن سخن گفت.

به گفته احمد شهید، اتهاماتی که در این گزارش وجود دارند، تصویری از یک دولت نشان می‌دهند که در پیروی از تعهدات ملی‌ و بین‌المللی خود با مشکل جدی مواجه است.

او با اشاره به اعدام ۱۰ نفر به اتهام قاچاق مواد مخدر در روز دوشنبه، اعلام کرد که در هشت ماه اول سال ۲۰۱۲ بیش از ۳۰۰ مورد مستند اعدام در این کشور وجود دارد، اما با توجه به عدم وجود اطلاعات شفاف این رقم می‌تواند بسیار بالاتر باشد.

گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران همچنین متذکر شد که در سال ۲۰۱۱ ایران با ۶۷۰ مورد اعدام رکورد‌دار اعمال مجازات اعدام به طور سرانه در جهان بود و به رغم او این روند در حال کاه نیست.

احمد شهید در ادامه با اشاره به قانون جدید مجازات اسلامی که همچنان در مجلس ایران تحت بررسی‌ است، گفت: قوانین جدید اعمال سنگسار را حذف کرده‌اند اما این بدان معنی نیست که این مجازات به طور کامل به کنار گذاشته خواهد شد. چراکه مطابق قانون اساسی‌ جمهوری اسلامی ایران در مواقعی که قانون در مورد خاصی‌ حرفی‌ نزده باید به شریعت مراجعه شود، و شریعت مجازات سنگسار را روا می‌داند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل همچنین افزود که قانون مجازات جدید اعدام افراد زیر ۱۸ سال را ممنوع می‌‌کند اما ایران در این زمینه همچنان از پیمان‌های حقوق بشر بین‌المللی بسیار عقب است.

انتقاد از «تبعیض علیه زنان و اقلیت‌های دینی»

از موارد دیگر گزارش آقای شهید رفتار حکومت با فعالین حقوق بشر است که به گفته او «باتوم می‌خورند، تهدید به تجاوز و شکنجه می‌شوند، و آنان را تهدید می‌کنند که نزدیکانشان را به ‌قتل می‌رسانند یا مورد تجاوز قرار می‌دهند».

براساس گفته‌های احمد شهید ایران همچنین با ۴۰ روزنامه نگار دربند، یکی‌ از بدترین کارنامه‌ها را در آزادی رسانه‌ها در سطح جهان دارد.

او همچنین با اشاره به وجود اتهام‌های مبهم و دادگاه‌های غیر عادلانه گفت یکی‌ از عمده‌ترین نگرانی‌هایش وضعیت دادرسی است.

«تبعیض علیه زنان و اقلیت‌های دینی در ایران» از دیگر موارد مورد اشاره در گزارش آقای شهید است. او گفت: پیروان بهاییت در ایران بیشترین سرکوب را متحمل می‌شوند، و علاوه بر اینکه پیروی از دینشان برای آنها فراهم نمی‌شود و از برخی‌ حقوق اولیه نیز محروم‌اند، در ایران بعضا مورد اتهامات نامربوط به دینشان مانند تهدید به امنیت ملی‌ قرار می‌گیرند.

به گفته آقای شهید پیروان ادیان شناخته شده در ایران نیز در چند سال اخیر مورد سرکوب قرار گرفته‌اند. در این رابطه افرادی که دین خود را تغییر می‌دهند و به طور مثال از اسلام به مسیحیت روی می‌آورند در معرض خطر جدی سرکوب و سرزنش قرار دارند.

او ماه پیش گفته بود ایران از اواسط سال ۲۰۱۰ تا کنون بیش از ۳۰۰ فرد مسیحی‌ را حبس کرده است.

تحریم‌های اقتصادی یکی‌ دیگر از موضوعات بحث گزارشگر سازمان ملل بود. او همانند بان کی‌ مون، دبیر کل سازمان ملل که هفته پیش نسبت به تبعات تحریم‌ها برای مردم ایران اظهار نگرانی‌ کرده بود، گفت: گزارش‌های متعددی وجود دارند که حاکی از فشار بر مردم عادی در اثر کمبود برخی‌ کالاهای ضروری مانند دارو به دلیل تحریم‌های بین‌المللی هستند.

ایران هم اکنون به دنبال مناقشه هسته‌ای خود با غرب، علاوه بر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، تحت تحریم‌های یکجانبه شدید از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد.

جمهوری اسلامی ایران پیش از این در پاسخ به گزارش ۲۳ صفحه‌ای آقای شهید، یک گزارش ۶۶ صفحه‌ای تهیه کرده که اتهامات نقض حقوق بشر در ایران را بی‌‌اساس و اقدامی سیاسی می‌‌خواند.

احمد شهید از زمان شروع کار خود به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران از اوائل ژوئن ۲۰۱۱ هنوز اجازه بازدید از ایران را نداشته است. او از ایران خواسته به این کشور برود تا وضعیت حقوق بشر و همچنین آثار تحریم‌ها را مورد بررسی‌ قرار دهد.

 

به اشتراک بگذارید: Post on Facebook Add to your del.icio.us Digg this story StumbleUpon Twitter
  • ارسال به دوستان ارسال به دوستان
  • نسخه چاپی نسخه چاپی
  • نسخه ساده نسخه ساده